Van de voorzitter…

Het Rozenburgs Mannenkoor, is een koor met leden komende uit alle windstreken rondom Rozenburg en de plaats zelf.

Geschiedenis
Rozenburg was en is nog steeds een dorp onder de rook van Rotterdam, vroeger een zelfstandige gemeente en nu een deel van Rotterdam.
Het ligt ingeklemd tussen het Europoort- en Botlekgebied, langs de drukbevaren Waterweg.
Rozenburg is van oorsprong een agrarisch eiland, alwaar het koor in 1927 werd opgericht door een aantal enthousiaste boeren, burgers en buitenlui. Het koor telde bij oprichting al gelijk 35 leden van een vrij jonge leeftijd.

In de loop van de jaren heeft het koor een grote naam opgebouwd in Nederland en ver buiten onze landsgrenzen, met als hoogtepunten concerten in grote theaters als het Circustheater in Scheveningen en De Doelen in Rotterdam.
Tevens werden er koorreizen ondernomen naar Östringen in Duitsland, Wenen en Praag.
Ook een verre reis naar Canada werd ondernomen, en wel naar Fredericton in de provincie New Brunswick. Diverse langspeelplaten, en cd’s werden opgenomen in de loop van de jaren, met zowel religieuze muziek als populaire muziek, ook opera en mooie kerstmuziek ontbreken niet in het repertoire.

De doelstelling van ons koor is een neutraal koor te zijn, dat alle soorten muziek ten gehore wil brengen, populair, religieus, opera en operette, kortom voor elk wat wils.
Toetreding tot een koor is in vele opzichten positief te noemen; men ontmoet nieuwe personen, het is ontspannend, leerzaam, maakt mensen blij, geeft voldoening en ga zo maar verder.

Meezingen met het Rozenburgs Mannenkoor
Het Rozenburgs Mannenkoor is een laagdrempelig koor, waar men niet verplicht is muzieknoten te kunnen lezen, plezier in zingen is een pré. De betrokkenheid van de leden onderling is groot; bij ziekte, overlijden en andere aangrijpende gebeurtenissen wordt de zorgcommissie aangestuurd om een dankbare taak te vervullen.
Het koor repeteert elke donderdag avond in het Muziektheater De Ontmoeting aan de Koninginnelaan 9 te Rozenburg, van 19.30 uur tot 21.45 uur.

De laatste jaren is het koor in aantal terug gelopen van 104 leden in het begin van deze eeuw tot het huidige aantal van 51 leden medio 2023, daarbij komt nog dat een aantal leden door leeftijd of gezondheid noodgedwongen moet stoppen met zingen, waardoor het aantal verder terugloopt.
Wij zijn daarom op zoek naar U, als zingen uw passie is en als U samen met de andere koorleden voor het voetlicht wilt staan in concertruimten, theaters en kerken om samen mooie concerten te geven.

Als mannenkoormuziek u dus aanspreekt en zingen uw hobby is, of gaat worden, kom dan luisteren op een donderdagavond tijdens een repetitie van het koor.
Aanmelding is niet nodig en tijdens deze avond is het al mogelijk om mee te zingen met het koor, mede omdat u tijdens deze avond een gastenmuziekmap in bruikleen krijgt.
Indeling naar zangstem zal door de dirigent bepaald worden, zo dat uw stem het beste tot zijn recht komt bij die partij en het voor u de meeste voldoening schenkt.

Dus bent u nieuwsgierig geworden of weet u geen raad met uw vrij tijd en wilt u uw stem in een groter geheel laten horen, kom dan naar het theater en meldt u aan als nieuw lid.

Zingen is van alle leeftijden en voor de lidmaatschapskosten behoeft u het niet te laten, want deze bedragen slechts €20,00 per maand en u krijgt er vele gezellige avonden en concerten voor terug.
De kleding welke tijdens concerten wordt gedragen is een smoking met een wit smokingoverhemd, welke door u zelf moet worden aangeschaft; gilet, strik en pochet krijgt u van het koor in bruikleen.

Tot ziens op een koorrepetitie.

Cees Hokke

Voorzitter Rozenburgs Mannenkoor